Notícies

El taller de rap del programa europeu BRIDGES promou la cohesió i la convivència intercultural a través de la música

Publicat a Notícies

Fomentar les comunitats inclusives a Europa i afavorir els grups locals a través de la solidaritat són dues de les bases sobre les quals se sustenta el programa europeu BRIDGES. I la cultura, el voluntariat i l’esport són els eixos temàtics amb què es va desplegar a Tortosa des del passat mes de gener. La pandèmia mundial sobrevinguda pel covid-19 i el conseqüent confinament de la població van interrompre les activitats del programa que ara n’ha reprès el fil de les que permeten dur-les a terme amb les mesures de seguretat pertinents.

En l’àmbit cultural, una de les activitats que el programa BRIDGES ha proposat per afavorir la convivència intercultural de la ciutadania ha estat un taller de rap, que ha motivat força les persones participants. Després del confinament, a finals d’aquest mes de juny s’han tornat a trobar per cloure’l com requeria l’oportunitat de dur-lo a terme. Ho han fet amb l’enregistrament d’una cançó d’aquest estil musical creada pels mateixos participants del taller i amb la posterior gravació d’un videoclip pels carrers de Tortosa.
La temàtica antiracista és l’eix principal de la cançó, consensuada entre tots els participants des del primer dia d’inici del taller. A nivell personal, els participants al taller —nois tortosins d’origen immigrat en la seva totalitat— confirmen que l’experiència ha sigut un mètode d’expressió que els ha anat molt bé per traure sentiments i sensacions que, d’una altra manera, els hagués sigut més complicat fer-ho. “Les primeres sessions les vam dedicar a donar-nos suport mutu perquè tots els participants hem arribat a Tortosa per diferents circumstàncies i vam creure que era important poder-nos expressar abans de començar a escriure la lletra del rap, que la vam fer entre tots”, explica Aidan, un dels participants del taller de rap. Durant el confinament, un grup de WhatsApp els ha servit per posar-se al dia sobre la situació de cadascun d’ells i per avançar amb els assajos de la cançó.

“Yo soy persona, no un DNI”, diu un dels fragments de la cançó que en els moments previs al seu enregistrament encara no tenia títol. “És una cançó amb un missatge per a tothom, per demostrar que siguis negre o blanc tots som iguals i no es pot discriminar ningú”, afirma Aidan. Al seu torn, Imad, un altre dels participants al taller, incideix en el fet que escriure aquesta cançó els ha permès fer arribar el missatge antiracista a més gent perquè sigui conscient que totes les persones són iguals i es pot aprendre molt de tothom.
El dia previ a la gravació del videoclip, els ‘rapers’ del programa BRIDGES van gravar la cançó assistits per Joel, el responsable del taller, qui va organitzar un improvisat estudi musical al Centre Cívic de Ferreries perquè tots hi poguessin contribuir amb l’estrofa que s’havien assignat entre tots. Tant Aidan com Imad coincideixen que la participació al taller els ha servit per aprendre a escoltar els altres deixant els prejudicis a banda. “Si fem una cançó que tracta l’antiracisme hem de donar exemple. A més, aporta una visió molt diferent a la que existeix en realitat i ens permet ajudar la societat en aquest sentit”, rebla Aidan.

Bridges entrevista a Judit Sancho

Publicat a Notícies

Judit Sancho: “Cal generar aquestes oportunitats perquè la gent es conegui i per deixar de banda les desigualtats”

Entrevista a Judit Sancho, llicenciada en Psicologia i des del setembre del 2017 treballa a Atzavara Arrels, entitat que forma part d’un procés comunitari de Tortosa i que busca donar resposta a les necessitats dels infants i joves de la ciutat a través d’un acompanyament educatiu i emocional, i a través de l’oferta de diferents activitats de lleure. Implicada en el projecte Bridges des de la seva posada en marxa, hi ha participat com a una de les persones responsables del taller d’escalada fins al passat mes de març, quan les activitats van quedar aturades degut a l’estat d’alarma provocat per la crisi de la Covid-19.

El projecte Bridges basa el seu repte integrador a través d’activitats vinculades a la cultura, l’esport i el voluntariat que aglutinen persones de diferents orígens i àmbits socials. La situació derivada de la pandèmia mundial del coronavirus va suposar l’aturada de totes aquestes iniciatives. Sancho explica en aquesta entrevista el context del projecte, els beneficis que ha aportat als seus participants i la petjada que els deixarà malgrat el curt recorregut de la iniciativa a causa del Covid-19.

 

“TORNEM! A FER ESPORT”

Publicat a Notícies

El programa pretén ser una alternativa a la situació de confinament degut al Covid-19. Arrel de la situació de crisi, els escolars de Catalunya i les seves famílies es troben immersos en un llarg confinament que no permet fer activitat física i esportiva en condicions normals.

Cada Consell Esportiu adaptarà les activitats del programa a les característiques del seu àmbit territorial. Entre tots, recuperarem la normalitat i l’hàbit a la pràctica de l’activitat física.


OBJECTIUS GENERALS

  • Facilitar al conjunt de la ciutadania el retorn a l’activitat física i esportiva, especialment als infants i les seves famílies, als adolescents, joves i gent gran.
  • Fer una pràctica d’activitat física i esportiva divertida i lúdica, no competitiva i de retorn gradual a la condició física.
  • Oferir activitat física i esportiva que es pugui fer en família.
  • Dur a terme les activitats a l’aire lliure.

El programa està orientat a:

  • Infants i les seves famílies
  • Adolescents i joves.
  • Gent gran.

Els propers dies ampliarem informació i anunciarem la programació i campanya informativa sobre el programa.


El Consell Català de l'Esport i la UCEC donen per acabada la competició dels JEEC

Publicat a Notícies

El Consell Català de l'Esport i la Unió de Consells Esportius de Catalunya (UCEC) han acordat donar per acabades les competicions dels Jocs Esportius Escolars de Catalunya (JEEC) del present curs en les seves fases locals, comarcals i supracomarcals, un cop analitzada l’afectació que està tenint de la COVID-19 en l’activitat esportiva del país.

Els Jocs Esportius Escolars de Catalunya és un dels programes amb què la Generalitat de Catalunya promou la pràctica esportiva a tota la població en edat escolar del nostre país, fent-la compatible amb la transmissió de valors educatius. El programa s’emmarca en el Pla Estratègic d'Esport Escolar de Catalunya, que té com a objectiu potenciar l'esport escolar com un model d'educació integral que afavoreixi un estil de vida saludable i els valors humans i socials en un marc de convivència i cohesió, i que ofereix una iniciació a la pràctica fisicoesportiva a tots els infants i adolescents d'entre 3 i 18 anys.

Les dues parts han començat a treballar ja per trobar la fórmula de reprendre el programa el curs vinent. Els JEEC van comptar durant el curs 2018-19 amb 166.774 infants i adolescents de 6 a 18 anys a les fases locals i comarcals -amb un 57,3% de nois i un 42,7% noies-; 10.675 alumnes a les finals territorials, i 4.866 a les finals nacionals. Quant al personal tècnic, estava format per 7.891 persones.

El model dels JEEC, que per encàrrec de la Generalitat desenvolupa la UCEC i els consells esportius, amb la col·laboració dels centres educatius i les corporacions locals, s’estructura per grups d'edat en funció del cicles d'ensenyament de primària i secundària, i té com a motor els centres educatius. Tots aquests objectius van encaminats a aconseguir una continuïtat en la pràctica esportiva dels infants i joves participants, al llarg de tota la vida.

Pel que fa a les activitats d’altres programes d'esport escolar del Consell Català de l'Esport, que es desenvolupen amb la col·laboració dels consells esportius i de la UCEC, com ara activitats no competitives en el marc dels JEEC o el Pla Català d'Esport a l'Escola (PCEE), es dona la possibilitat a cada consell esportiu que, en funció de les fases de desconfinament progressiu de l’activitat esportiva al país, pugui dur a terme activitats físiques seguint les mesures sanitàries definides per les autoritats.

Cal recordar que, a banda dels JEEC i el PCEE, el Consell Català de l'Esport i els 9 consells esportius de les comarques del Pirineu, coordinats per la UCEC, també desenvolupen plegats el Programa Esport Blanc Escolar, amb col·laboració de la Federació Catalana d’Esports d’Hivern, programa que promou els esports d’hivern als infants del Pirineu i que aquest curs ha hagut de suspendre les últimes sessions al tancar les estacions d’esquí per l’afectació del coronavirus.

Veure comunicat

El programa europeu BRIDGES atura les seves activitats per evitar la propagació del coronavirus

Publicat a Notícies

De moment, no hi ha data prevista per reprendre les propostes esportives i culturals del programa que ja s’havien iniciat les darreres setmanes.

Des de l'Ajuntament de Tortosa i la Unió de Consells Esportius de Catalunya (UCEC), com a responsables de les activitats del Programa BRIDGES i valorant les recomanacions presentades per la Generalitat de Catalunya com a mesures preventives per al COVID19, s’ha decidit anul·lar fins a nova ordre les activitats programades en el marc d’aquesta iniciativa.
Les activitats que queden afectades per aquestes anul·lacions són el taller d’escalada, el taller d’estudi d’invertebrats al riu Ebre, el taller de rap, l’activitat de futbol sala a les escoles, el Curs d’Iniciació a Tècnic Esportiu (CIATE) i el taller de percussió.
Demanem a tots implicats comprensió, responsabilitat i col·laboració davant d’aquestes mesures que són en benefici de tots.