El taller de plantació de vegetació autòctona del programa europeu BRIDGES promou la convivència intercultural mitjançant la pedagogia mediambiental

• La proposta s’emmarca en l’eix de voluntariat del programa inclusiu d’abast europeu BRIDGES que es desenvolupa a Tortosa.
• L’activitat ha servit per conèixer les plantes de la ciutat i per connectar els alumnes participants amb el seu entorn més proper i entre ells mateixos.
• L’Ajuntament de la capital del Baix Ebre i la Unió de Consells Esportius de Catalunya (UCEC) són la representació catalana d’aquesta iniciativa que promou la cohesió social.

Al llarg de tot aquest 2020, el programa europeu BRIDGES ha treballat per promocionar les comunitats inclusives a Europa i afavorir la integració dels diferents grups locals potenciant-ne la solidaritat. Des del passat mes de gener, quan van començar els tallers a través dels quals desplega la cohesió i la convivència intercultural, ho fa a través de tres eixos: l’esport, la cultura i el voluntariat. La pandèmia mundial sobrevinguda pel covid-19 i el conseqüent confinament de la població van interrompre les activitats del programa mentre que d’altres es van haver d’adaptar als requeriments sanitaris del moment. Aquest ha estat el cas del taller d’acció mediambiental consistent en una plantació de vegetació autòctona que, adreçat a centres educatius, es va dur a terme ahir a Tortosa.
Emmarcat en l’eix del voluntariat, el taller ambiental celebrat en una única sessió ha servit per aprendre per quin motiu són beneficioses les plantes que trobem a la ciutat i per compartir coneixements sobre les diverses plantes autòctones dels diferents països d’origen dels alumnes que hi han participat. L’activitat ha consistit en un petit recorregut per la zona propera al pont de Tirant lo Blanc de Tortosa, davant l’institut Cristòfor Despuig, per conèixer la vegetació mediterrània i el paper que desenvolupa a les ciutats. “Volíem aprofitar que teníem alumnes de diferents procedències per compartir que hi ha diferents biomes i que hem crescut en paisatges diferents per lligar aquestes connexions entre els propis estudiants. La idea era que si els mateixos alumnes no tenien prou coneixement poguessin fer servir les seves famílies com a font d’informació per enriquir l’estructura del bioma que buscàvem”, explica Iris Cobacho, assessora d’escoles verdes a Cel Rogent Educació Ambiental i encarregada de la planificació i desenvolupament de l’activitat.

Degut a la situació de pandèmia, la realització de l’activitat s’ha dividit en grups d’acord amb els grups bombolla dels alumnes de Cicle Superior de l’escola del Temple i dels dels diferents cursos de l’escola Sant Llàtzer que hi han pres part. En total, hi han participat sis grups dividits en dues franges horàries separades –tres grups han fet l’activitat a les 9.15h i tres més, a les 11.15h– que no han interactuat entre ells en cap moment. Cada grup ha iniciat el recorregut en estacions diferents i ha comptat amb el seu propi monitor. En total, més d’un centenar d’estudiants ha realitzat aquest taller mediambiental a Tortosa, que s’ha convertit en l’activitat que ha comptat amb més participants de les dutes a terme en el marc del projecte BRIDGES.
Els alumnes han après a identificar algunes plantes, com conviuen entre elles i d’on procedeixen. De la mateixa manera, han vist com en espais oberts o parcs s’hi troben plantes normalment mediterrànies però que dins la ciutat n’hi ha de procedències diverses perquè el clima és diferent. L’activitat ha finalitzat amb la plantació de diverses plantes mediterrànies aromàtiques. “La idea era que els alumnes, per una banda, tinguessin aquestes eines per poder discutir entre ells diferents paisatges i poguessin compartir les plantes amb què han crescut o que han vist i, a la vegada, que milloressin el seu entorn proper i se’l sentissin més seu”, concreta Cobacho.
Pel que fa a l’objectiu de promoure la convivència intercultural del projecte BRIDGES, Cobacho assenyala que aquest tipus d’activitats afavoreixen que comunitats provinents d’altres paisatges i cultures diferents se sentin seva la ciutat on s’han traslladat a viure. “La intenció és que entre tots fem una ciutat més educadora i més amable, que puguem estar més a gust a fora, al carrer, i interaccionant entre nosaltres. La clau serà aquesta: que hi hagi vincles entre nosaltres i també entre nosaltres i l’entorn per gaudir de la ciutat i de nosaltres mateixos”, indica Cobacho.